۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۸ آذر
هواشناسی فرودگاهی
ایستگاه خودکار فرودگاهی(CAT II)

ضرورت سیستم

امنیت ، اولین نیاز در صنعت هوانوردی است و ارائه اطلاعات دقیق هواشناسی در تضمین این امنیت نقش حیاتی ایفا میکند .سیستم دیدبانی خودکار وضعیت جوی (AWOS) یک سیستم کلیدی جهت انواع فرودگاهها می باشد و اثراتی که وضعیت هوا بر روی عملکرد سیستم ایجاد میکند و گاه باعث اختلال در عملیات هوا نوردی می شود ، را به حداقل می رساندکه به تبع آن نقش مهمی در بازده تجهیزات فرودگاهی نیز اعمال میکند .اطلاعات دقیق و منظم هواشناسی بطور بارزی عملیات هوا نوردی و نشست و برخاست را در سطح فرودگاه بهبود می بخشد. نظر به توسعه صنعت هوانوردي در دنياي كنوني وبا توجه به تاثير پارامترهاي جوي در نشست و برخاست هواپيماها ،لزوم بكارگيري سيستمها وادوات جديد هواشناسي در بخش هوانوردي امري اجتناب ناپذير است.اطلاعات هواشناسي در سيستم هوانوردي وصدور پيش بيني هاي فرودگاهي در وقت مقرر خود جمع آوري وسپس از طريق سيستم هاي مخابراتي در اختيار كاربران قرار مي گيرد.وجود مراكز بريفينگ هواشناسي در فرودگاه و ايستگاهها ي هواشناسي فرودگاهي خود مبين حساسيت موضوع هواشناسي در بخش هوانوردي مي باشد .
(صدور پيش بيني هاي فرودگاهي شامل رافور – تافور – متار و اسپسي از جمله محصولات هواشناسي مي‌باشد )
ایستگاه خودکار فرودگاهی یک سامانه مناسب جهت برنامه ریزی وتنظیم داده های هواشناسی و هوانوردی می باشدو پلی میان داده های هواشناسی و عملیات هوانوردی بر قرار می کند.این سیستم اطلاعات هواشناسی رابرای متخصصین در هنگامیکه بدان نیاز دارنددر بهینه ترین شکل ممکن وبرمبنای نیاز خاص آنان فراهم می سازد.

به منظور کنترل ترافیک هوایی ، اطلاعات معتبر و بهنگام هواشناسی مورد نیاز می باشد چرا که تغییرات شرایط جوی باید شناسایی شده و در زمان وقوع در کوتاه ترین زمان به خلبانان اطلاع داده شود. دو فاکتور ایمنی و عملکرد سریع در تمامی برج های مراقبت جهت کنترل ترافیک هوایی بسیار پر اهمیت می باشند .سازمان هواشناسي کشوربرای ارائه اطلاعات صحيح و اخطاريه هاي ضروري جهت بالابردن ضريب ايمني پرواز در زمان نشستن و برخاستن هواپيما از سامانه هاي خودکار فرودگاهي هواشناسي استفاده مي کند. اطلاعات جمع آوري شده از اين سامانه ها پس از انجام پردازشهاي لازم توسط لينکهاي ارتباطي که بين اداره هواشناسي مستقر در فرودگاه وبرج کنترل ترافيک فرودگاه وجود دارددر اختيار کاربران برج مراقبت قرار مي گيرد. بر اساس عواملی همچون استانداردهاي فرودگاهي، طول باند،روشنایی باند ، تعداد پرواز ها و نوع آنها، تجهيزات فرودگاهي موجود در باند در جهت برخاستن هواپيما، ایستگاههای فرودگاهی را به چند دسته زیر تقسیم میکنند:

انواع سیستم ها

پيكر بندي سيستم خودکارهواشناسي فرودگاهي بر اساس دستور العمل سازمان جهانی هواپیمایی

ICAO )) عبارت است از :
 

CAT I

CAT II

CAT III A

CAT III B

CAT III C



     پیکر بندی نوع اول –
CAT I

پيكربندي پايه براي فرودگاههاي بوشهر، كردستان، اردبیل،ایلام، رشت و بيرجند که طول باند آن کمتراز m2400متر است .

    پیکر بندی نوع دوم – CAT II

پيكربندي متوسط براي فرودگاههاي بين المللي مانند فرودگاه امام خمینی كه طول باند آنها بين 2400-4000 متر است .

   
    پیکر بندی نوع سوم –
CAT III

شامل كليه تجهيزات CAT II مي باشد با اين تفاوت كه سيستم Transmissiometer آن داراي دو دستگاه گيرنده ميباشدو برای فرود گاههای بین المللی با شرایط ویژه استفاده می شود .

اصول کلی کارکرد سیستم

سامانه ديدباني فرودگاهي هواشناسي بايستي بطور خودکار عمليات زير را انجام دهد:

1. ديد باني real time از سطح باند که شامل پارامترهاي اصلي گزارش هواشناسي (سينوپ) وپارامترهاي تشعشع و درجه حرارت زمين است .

2. ارسال دادهاي جمع آوري شده از سطح باند و پلات فرم هواشناسي به ايستگاه مرکزي هواشناسي از طريق خطوط مخابراتي .

3. آماده سازي داده هابراي گزارشات فرودگاهي METAR وگزارش هاي SPECI وديد باني سطح زمين براي گزارش سينوپ .

4. ارائه ديتا بصورت گرافيکي و متني وذخيره آن براي مدت طولاني .

5. نمايش و توزيع ديتا براي کنترل ترافيک هوايي با انديکاتورهاي ديجيتالي .

6. انتقال داده هاي خام و گزارش هاي آنها از مراکز هواشناسي به سيستم AFTN و ATIS.

تجهيزات پيكربندي نوع دوم- CAT II :

مشخصات فني ايستگاه خودكار هواشناسي فرودگاهي CAT II به شرح ذيل مي باشد.

الف) تجهيزات هواشناسي

1- يكدستگاه ايستگاه خودكار هواشناسي(AWS) با سنسورهاي اندازه گیری دیدبانی سطح زمین شامل :

- سنسورهاي سرعت و جهت باد

- سنسورهاي دما و رطوبت هوا

- سنسور تشعشع

- سنسور فشار هوا

- سنسور بارندگي

- ديتالاگر

- دكل 10 متري به همراه چراغ هشداردهنده و سيستم صاعقه گير

- تجهيزات جانبي و متعلقات مربوطه

2- دو دستگاه سيستم اندازه گیری سمت و سرعت باد شامل :

- سنسورهاي سرعت و جهت باد

- دكل 10 متري به همراه چراغ هشداردهنده و سيستم صاعقه گير

- تجهيزات جانبي و متعلقات مربوطه

ب ) تجهيزات فرودگاهي

- سه دستگاه RVR كه در آستانه و وسط و انتهاي باند نصب مي شود.

- دو دستگاه Cloud Base كه درابتداوانتهاي باند جهت تعیین ارتفاع کف ابر قرار ميگيرد.

- يك دستگاه Back ground Luminance

- تجهيزات جانبي و متعلقات مربوطه

پ ) سیستم هاي جمع آوري كننده داده ها

- سخت افزار مربوطه

- نرم افزار مربوطه

ت ) 3 ست كامل نمايشگر (display) براي ارايه پارامترهاي هواشناسي و فرودگاهي.

ايستگاه كاري ديدباني و يك صفحه نمايش LED که در برج مراقبت نصب مي شود

در زیر نمونه ای از ایستگاه خودکار فرودگاهی CAT II ارائه میگردد.

Configuration Example: RWY CAT II System

حال به بررسی سخت افزاری سیستم خودکار هواشناسی می پردازیم :

· ایستگاه خودکار هواشناسی باید دارای سنسورهای زیر باشد :

1- Wind Speed Sensor :

- Measuring range 0 ….. 60m/s

- Accuracy 0.2m/s Resolution = 0.1 m/s

- Electrical Shaft Heating

- Operating Temperature -40 …. +60ºC

2- Wind Direction Sensor :

- Measuring Range 0 … 360º

- Accuracy 1.5o

- Electerical Shaft Heating

- Operating Temperature -40 …. +60ºC

3- Air Temperature Sensor :

- Measuring Range -40 ….+ 60ºC

- Accuracy 0.1º

4- Humidity Sensor :

- Measuring Range 0 … 100%

- Accuracy 2%

- Operating Temperature -40 … +60ºC

5- Air Pressure Sensors :

- Measuring Range 600 … 1100hpa

- Accuracy ±0.1 hpa

- Operating temperature : -40 … +60 ºC

6- Global radiation

- Measuring Range 0 …. 1400w/m

- Sensetivity 10 … 36 V/wm

- Operating Temperature -40 … +60ºC

7- Precipitation

Principle of function Tipping Bucket

- Accuracy ±3% Resolution = 0.2 mm

- Electrical Heating

Operating Range 0 … 10mm/min

Receiving Surface (WMO Standard)

دیتالاگر : Data Logger

- دیتالاگر باید داری قابلیت ذخیره سازی داده ها تا 15 روز را داشته باشد .

- دیتالاگر باید با برق ورودی V 10% ± 220 کار کند ودارای باطری backup قابل شارژ باشد .

- دیتالاگر به استثنای کانالهای مورد نیاز برای سنسورها، باید دارای 3 کانال آزاد دیجیتال و 3 کانال آنالوگ باشد.

- پروتکل ارتباطی دیتالاگر باید بتواند داده ها را در شبکه موجود محلی ذخیره نماید .

- دیتالاگر باید دارای پورت سریال (RS-232, RS-485) باشد و تجهیزات ارتباطی باید فاصله تا 1000 متر را بین دیتالاگر و PC ساپورت نماید.

- دیتالاگر باید بتواند با PC از طریق خط تلفن ارتباط دو طرفه برقرار نماید .

- دیتالاگر باید پروتکل ارتباطی TCP/IP و GSM را ساپورت نماید .

- دیتالاگر باید توانایی ذخیره سازی و انتقال داده ها از طریق Hand terminal یا کارت PCMCIA یا ... را داشته باشد.

ترجیحاً دیتالاگر بهتر است دارای پورت ethernet و نیز دارای Keypad و صفحه نمایش باشد.

نرم افزار :

تاریخ به روزرسانی:
1400/05/13
تعداد بازدید:
109
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل هواشناسی استان تهران میباشد
Powered by DorsaPortal